Op dinsdag 14 december is na een kort ziekbed emeritus hoogleraar Harm Pinkster overleden, slechts enkele weken nadat hij tijdens een feestelijk symposium ter ere van het verschijnen van het tweede en laatste deel van zijn Oxford Latin Syntax werd benoemd tot Ridder in de Orde van de Nederlandse Leeuw.

Harm is een groot deel van zijn leven aan de UvA verbonden geweest, van 1980 tot 2004 in de functie van hoogleraar Latijnse taal- en letterkunde, en was tot kort voor zijn dood een zeer actief en productief onderzoeker. Veel leerlingen in het voortgezet onderwijs kennen zijn naam van het al vele jaren op scholen gebruikte woordenboek Latijn-Nederlands, dat onder zijn redactie en leiding tot stand kwam.

Harm Pinkster zette in de jaren 70 en 80 van de vorige eeuw het vakgebied van de Latijnse taalkunde internationaal op de kaart en maakte samen met hoogleraar Simon Dik Amsterdam tot centrum van de functionele taalwetenschap. Harm stond in die tijd ook aan de wieg van het IFOTT, de voorloper van onze huidige onderzoekschool ACLC.  Niet alleen zijn studenten en promovendi in Amsterdam maar ook jonge onderzoekers uit de hele wereld konden rekenen op zijn warme aandacht, nuttige adviezen en concrete steun, zowel in academisch opzicht als in praktische zaken.

Naast zijn functie als hoogleraar Latijn vervulde Harm Pinkster gedurende zijn carrière ook vele belangrijke bestuurlijke functies. Zo was hij decaan van onze faculteit in de periode 1975-1978 en richtte hij in 1979 de nieuwe Faculteit Taal- en letterkunde KUB Tilburg in, waar hij in de periode 1979-1983 ook decaan was. Verder was hij o.a. vicepresident van NWO (1988-1996) en hoofd Academische Zaken en vicerector van de UvA (1996-2002).

Wij gedenken Harm met respect en warmte.

Caroline Kroon en Rodie Risselada