Liesbeth Smits De Kennis van Nu
Foto: Anne Martens, NTR

Een collectie van 1500 schedels van Amsterdamse kinderen uit de 19e eeuw ligt bij de afdeling Archeologie aan de Universiteit van Amsterdam. Fysisch antropologe Liesbeth Smits onderzoekt hoe het gesteld was met de gezondheid en de mate van ondervoeding van deze kinderen. Het Maagdenhuis was vroeger een weeshuis voor meisjes. Veel weeskinderen leden aan vitaminegebrek, bloedarmoede en ziektes als aangeboren syfilis.

In De Kennis van Nu (donderdag 3 maart, 19.25 uur, NPO2) duiken presentatoren Diederik Jekel en Elisabeth van Nimwegen het leven in van een van de weesmeisjes: Maria Elisabeth Frankenhuizen. Zij overleed op 11-jarige leeftijd in het weeshuis. Wat at zij? Waar in de sloppen van de Jordaan woonde zij voordat ze wees werd? Was ze ziek en leed ze inderdaad honger?

Haar schedel vertelt ons het verhaal van het leven van alledag in de Nederlandse steden.

Liesbeth Smits De Kennis van Nu
Foto: Anne Martens, NTR