Omslag Tiel rond 1000

Tiel is met enkele andere plaatsen te rekenen tot de oudste groep van echte steden in Nederland. Samen met Deventer is Tiel een van de opvolgers van het oude Dorestad. In het verleden is veel archeologisch onderzoek uitgevoerd, maar niet alle opgravingen hebben geresulteerd in een verslag.

Dankzij een subsidie in het kader van het programma Odyssee van de NWO, aangevuld door de gemeente Tiel en de provincie Gelderland, konden vier van deze oude opgravingen alsnog worden geanalyseerd. Het betreft de opgravingen aan de Koninginneweg, de Achterweg, de Tol-Noord en de Agnietenhof. De Universiteit van Amsterdam werkte samen met onderzoeksbureau De Brug en de gemeente Tiel.

Kijk hier voor een reconstructie van Tiel rond het jaar 1000.

Dr. A.A.A. (Arno) Verhoeven

Faculteit der Geesteswetenschappen