UvA-classicus, dichter en essayist Piet Gerbrandy (1958) is een van de zes nieuwe leden van de Akademie van Kunsten, onderdeel van de Koninklijke Nederlandse Akademie van Wetenschap (KNAW). Leden van de Akademie van Kunsten worden gekozen op grond van nominaties. De nieuwe leden worden op 31 maart 2022 geïnstalleerd in het Trippenhuis in Amsterdam.

Gerbrandy publiceerde een tiental dichtbundels en essays over poëzie, retorica en Griekse en Latijnse klassieken, en maakt deel uit van de redactie van De Gids. Als vertaler Grieks en Latijn vertaalde hij onder meer de Institutio Oratoria van Marcus Fabius Quintilianus uit het Latijn (2001). Hij gaf les aan middelbare scholen, was medeauteur van schoolboeken Grieks en hij is docent Klassiek en Middeleeuws Latijn aan de UvA. Zijn onderzoek spitst zich toe op Latijnse poëzie van de Late Oudheid.