Nederlandse archeologen onder leiding van prof. dr. Marijke Gnade hebben zo’n 60 kilometer ten zuiden van Rome een enorme Romeinse villa blootgelegd. Dat het bouwwerk zo groot en luxe was, verbaast hen. Hier ligt misschien wel 2000 vierkante meter Romeins comfort.
Artikel in de Italiaanse krant Messaggero
Opgraving Satricum

Ondanks de coronacrisis zijn archeologe Marijke Gnade en haar studenten ook deze zomer te vinden in het Italiaanse Borgo Le Ferriere, ooit de antieke stad Satricum. Het Algemeen Dagblad bezocht de archeologen tijdens hun veldwerk en maakte een reportage.

Gnade: ‘Dit is een bijzondere plek, want hier is ruim tweeduizend jaar ononderbroken geschiedenis te onderscheiden in de bodem.’ Duizend vierkante meter villa hebben de onderzoekers al blootgelegd, vertelt de hoogleraar, maar het vermoeden bestaat dat er nog veel meer te vinden is.

Middelgrote stad

Het antieke Satricum was voor centraal-Italische begrippen een middelgrote stad van zo’n 40 hectare, die tussen 900 en 450 voor Christus tot grote bloei kwam. Sinds 1977 vinden in Satricum Nederlandse opgravingen plaats, eerst uitgevoerd door het Nederlands Instituut te Rome en de Rijksuniversiteit Groningen, en vanaf 1991 door de Universiteit van Amsterdam.

Prof. dr. M. (Marijke) Gnade

Faculteit der Geesteswetenschappen