Voor de beste ervaring schakelt u JavaScript in en gebruikt u een moderne browser!
Je gebruikt een niet-ondersteunde browser. Deze site kan er anders uitzien dan je verwacht.

Sinds het begin van de maand juni sieren prachtige, monumentale, beeldhouwwerken van de vooraanstaande Britse kunstenares Barbara Hepworth (1903-1975) de tuinen van het Rijksmuseum te Amsterdam. De traditionele zomertentoonstelling, in de openlucht en vrij toegankelijk, werd dit jaar ingericht door gastconservator Sophie Bowness, gerenommeerd kunsthistorica en ook de kleindochter van Hepworth, en Ludo van Halem, conservator 20e-eeuwse kunst bij het Rijksmuseum. Het gaat om Hepworth’s eerste solotentoonstelling in Amsterdam. De negen uitgekozen werken tonen de kunstenares op het hoogtepunt van haar kunnen. Het gaat om een unieke aangelegenheid want de meeste van haar sculpturen staan opgesteld in Engelse openbare tuinen en parken en verlaten zelden hun vaste locatie.

Kerngegevens van evenement Ludo van Halem over de tentoonstelling ‘Barbara Hepworth in de Rijksmuseumtuinen’
Datum 30 juni 2022
Tijd 17:30 -19:00
Locatie Amsterdamse Academische Club (AAC)
Barbara Hepworth, met 'Curved Form' (Trevalgan) in de tuin van Trewyn Studio, St Ives, foto Ida Kar, 1961. © National Portrait Gallery, Londen.
Amsterdamse Academische Club (AAC)

Oudezijds Achterburgwal 235
1012 DL Amsterdam

De carrière van Barbara Hepworth (1903-1975) begon in het interbellum maar nam pas in de jaren 50 van de 20ste eeuw een grote vlucht. Om op monumentale schaal buiten beelden te kunnen maken, begon zij in de loop van dat decennium in brons te werken. Het grootste deel van haar oeuvre ontstond in de laatste vijftien jaar van haar leven. In de tentoonstelling ‘Barbara Hepworth in de Rijksmuseumtuinen’ staat dit monumentale werk centraal. In de lezing zal worden toegelicht hoe dat nieuwe monumentale werk zich ontwikkelde en welke positie Barbara Hepworth innam in de radicaal veranderende kunstwereld van de jaren 60 en 70.

Link naar de tentoonstelling op de website van het Rijksmuseum.

Hepworth's faam groeide internationaal in de naoorlogse jaren en ze werd een prominente figuur in de modernistische artistieke kolonie in St Ives. Haar internationale reputatie werd bevestigd toen ze in 1959 de Grand Prix won op de São Paulo Art Biennial; in 1964 werd haar monumentale 'Single Form' voor het hoofdkwartier van de Verenigde Naties in New York geplaatst als gedenkteken voor de secretaris-generaal van de organisatie, Dag Hammarskjöld. De kleinere versie van dit werk, dat normaal gesproken in het Londense Battersea Park staat, zal te zien zijn in de Rijksmuseumtuinen. In 1965 werd Hepworth benoemd tot Dame Commander of the Order of the British Empire en als de eerste vrouwelijke trustee van de Tate Gallery in Londen.

Home | Barbara Hepworth
Barbara Hepworth Museum and Sculpture Garden | Tate
Artist Barbara Hepworth - The Hepworth Wakefield

De spreker

Ludo van Halem (1959) is kunsthistoricus en sinds 2008 werkzaam als conservator 20ste eeuwse kunst bij het Rijksmuseum. Hij is redactielid van The Rijksmuseum Bulletin. Als conservator begeleidde hij diverse studenten van de Master Curating Arts and Cultures van UvA/VU. Na zijn studie aan de Rijksuniversiteit Leiden was hij enkele jaren eindredacteur van het wetenschappelijke kunsthistorische tijdschrift Jong Holland en verbonden als onderzoeker aan het NWO-programma Nederlandse Cultuur in Europese Context. Van 1995 tot 2008 was hij senior conservator van het Stedelijk Museum Schiedam. 
LinkedIn

De moderator

Machteld Löwensteyn is als kunsthistorisch onderzoekster verbonden aan het Kunsthistorisch Instituut van de Universiteit van Amsterdam en programmeert sinds 2011 de avonden over historische en kunsthistorische onderwerpen voor de Amsterdamse Academische Club.

Programma

  • 17.00 uur inloop
  • 17.30 uur start programma
  • 19.00 uur einde programma
  • aansluitend wordt de clubschotel geserveerd (optioneel)

U kunt zich opgeven voor de lezing en eventueel ook voor het aansluitende avondeten via onderstaande link. Er wordt geen entreegeld geheven. Aanmelden is echter - vanwege het maximum aantal toehoorders - verplicht.