Op 22 juni 2020 is de vernieuwde Canon van Nederland gepresenteerd, met als nieuw startpunt de jager-verzamelaar Trijntje, die zo’n 7500 jaar geleden werd begraven in wat nu de polder bij Hardinxveld-Giessendam is. Twee FGw-archeologen zijn betrokken bij het onderzoek naar Trijntje: Liesbeth Smits was verantwoordelijk voor het fysisch antropologisch onderzoek, en Maja d’Hollosy verzorgde de reconstructie van Trijntje, inclusief de gezichtsreconstructie.

De Canon van Nederland laat in vijftig vensters de belangrijkste personen, voorwerpen en gebeurtenissen in de geschiedenis en culturele ontwikkeling van Nederland zien en is vooral bedoeld voor het onderwijs. De Canon bestaat sinds 2006 en is ontwikkeld op verzoek van de minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap. In 2019/2020 heeft een commissie onder leiding van prof. dr. James Kennedy (Universiteit van Utrecht) de eerste Canon herzien; tien nieuwe vensters werden toegevoegd en veertig vensters zijn meegenomen uit de eerste Canon. Alle vensters zijn voorzien van geheel herziene teksten.

Drs. M.L. (Maja) d'Hollosy

Faculteit der Geesteswetenschappen