Lucinda Dirven, Emilie van Opstall, Mieke Koenen en Piet Gerbrandy kregen de prijs voor hun manifest "Engelstalig onderwijs binnen ACASA? Een manifest tot behoud van het Nederlands". Naar aanleiding van dit in oktober 2014 verschenen manifest heeft ACASA in januari 2015 een openbaar debat georganiseerd, waarin studenten, docenten, bestuurders, maar ook collega's van verschillende andere universiteiten in Nederland, hartstochtelijk discussieerden over de voordelen, nadelen en consequenties van de toename van het Engels als voertaal van het universitair onderwijs binnen de Geesteswetenschappen.

De Lofprijswinnaar wordt ieder jaar uitgekozen door bezoekers van de website van de stichting Nederlands.